Algemene voorwaarden

 

ALGEMENE VOORWAARDEN OOSTMEIJER BUSINESS TRAVEL SERVICES ( BTS )

Artikel 1 Inleidende bepalingen

lid 1 Er wordt in deze voorwaarden gesproken over “BTS” als de dienstverlener die met de ondernemer/particulier hierna te noemen “opdrachtgever” een overeenkomst aangaat met betrekking tot informeren, adviseren en reserveringen maken  op het gebied van reizen.

De opdrachtgever is a) de aanmelder en/of b) degene te wiens behoeve de door de boekingskantoor verrichte diensten zijn bedongen en die dat beding heeft aanvaard en/of c)  de reiziger.

lid 2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen BTS en opdrachtgever.

lid 3  BTS kan een reservering voor de opdrachtgever maken. BTS brengt dan een overeenkomst tot stand tussen de opdrachtgever en de door de opdrachtgever gekozen dienstverlener. BTS is zelf geen partij bij de uiteindelijke overeenkomst. BTS kan bijvoorbeeld reserveringen maken voor losse vliegtickets, treinkaartjes, theatertickets en hotelkamers, en verzekeringen voor de opdrachtgever afsluiten.

lid 4 BTS is niet aansprakelijk voor de juiste uitvoering van de via haar gereserveerde diensten. Hierop zijn de leveringsvoorwaarden van de betrokken dienstverlener, bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappij of hotelier, van toepassing. BTS is uiteraard wel verantwoordelijk voor een zorgvuldige uitvoering van de door hem zelf verleende diensten, zoals voor juiste advisering en een correcte afhandeling van de reservering.

lid 5  BTS kan, mits dit van tevoren aan de klant bekend wordt gemaakt, voor het verlenen van zijn diensten een tarief in rekening brengen.

Artikel 2 De opdracht in het algemeen

lid 1 De inhoud van de opdracht kan onder meer bestaan uit het informeren en adviseren van de opdrachtgever, alsmede het ten behoeve van de opdrachtgever zo mogelijk reserveren van de door hem gewenste diensten.

lid 2 De opdrachtgever is jegens BTS en de dienstverlener gebonden na het verstrekken van de opdracht, ongeacht of een bevestiging direct wordt meegegeven.

lid 3 De (opdracht-)bevestiging zal in het algemeen direct aan de opdrachtgever kunnen worden meegegeven, in welk geval deze bevestiging geldt als bewijs voor de in de bevestiging omschreven overeenkomst.

lid 4 Bij boeking via internet richt BTS het boekingsproces zodanig in dat de opdrachtgever er vóór de aanvaarding op gewezen wordt dat hij een overeenkomst aangaat. Door de bevestiging van de boeking is de opdrachtgever aan deze overeenkomst gebonden.

lid 5 De opdrachtgever is zowel jegens BTS als jegens de dienstverlener voor het geheel aansprakelijk voor de verplichtingen die voortvloeien uit de dienstverlening door BTS. De overige reizigers zijn voor hun aandeel in de overeengekomen dienstverlening aansprakelijk.

 Artikel 3 De reserveringsopdracht

lid 1 De opdrachtgever zal de, voor het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering daarvan, benodigde gegevens betreffende hemzelf en de (eventuele) andere reiziger(s) verstrekken aan BTS. Daartoe behoren indien beschikbaar het nummer van zijn mobiele telefoon en e-mailadres. De opdrachtgever zal informatie verstrekken over hemzelf en door hem aangemelde reizigers met betrekking tot lichamelijke en/of geestelijke situatie, over andere relevante – waaronder medische – aspecten, alsmede over beperkte mobiliteit, of de noodzaak tot het begeleiden van minderjarige en/of mindervalide reizigers, zwangere vrouwen, zieken en andere medereizigers. Indien de opdrachtgever in zijn informatieplicht te kort schiet, komen de eventueel daaruit voortvloeiende negatieve financiële gevolgen voor diens rekening.

lid 2 De prijzen van gereserveerde diensten kunnen conform de voorwaarden van de dienstverlener worden gewijzigd. Deze wijzigingen zullen zo spoedig mogelijk worden doorgegeven en doorberekend.

lid 3 Eventuele annuleringen/wijzigingen door de opdrachtgever op de verstrekte opdracht(en) kunnen alleen op werkdagen en alleen op verzoek van de opdrachtgever plaatsvinden. Indien op verzoek van de opdrachtgever een annulering plaatsvindt van, of wijzigingen worden aangebracht in, reeds gemaakte reserveringen zullen de daaraan verbonden kosten in rekening worden gebracht. Dat kunnen naast de door de dienstverlener in rekening gebrachte annulerings- of wijzigingskosten, ook zijn de kosten die BTS moet maken om de annulering c.q. wijziging tot stand te brengen.

lid 4 Alle mededelingen van BTS of dienstverlener zullen uitsluitend worden gericht aan de opdrachtgever.

Artikel 4 Betalingen

lid 1 De verschuldigde bedragen dienen binnen een termijn van 30 dagen te zijn voldaan. BTS is bevoegd, zonodig in naam en voor rekening van de desbetreffende dienstverlener(s), de verschuldigde bedragen te incasseren.

lid 2 BTS kan bij het verstrekken van de opdracht(en) een aanbetaling verlangen, welke in ieder geval niet hoger zal zijn dan conform de voorwaarden van de (eventueel) betrokken dienstverlener(s).

lid 3 Indien de betaling niet of niet tijdig geschiedt is de opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.  BTS  heeft alsdan het recht over het verschuldigde bedrag een maandelijkse contractuele rente te rekenen van  1 % per maand. Voorts is de opdrachtgever gehouden tot vergoeding van de gemaakte buitengerechtelijke kosten zijnde 15 % van de hoofdsom met een minimum van € 75,00. Voor consumenten zal de nieuwe Wet Incassokosten welke per 1 juli 2012 in werking is getreden van toepassing zijn.

Artikel 5 Aansprakelijkheid

lid 1 BTS zal bij haar werkzaamheden de zorg van een goede opdrachtnemer in acht nemen.

lid 2 BTS aanvaardt geen aansprakelijkheid voor handelingen en/of nalatigheden van de betrokken dienstverlener(s) noch voor de juistheid van de door deze dienstverlener(s) verstrekte informatie. BTS draagt geen verantwoordelijkheid voor foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers voor zover onder verantwoordelijkheid van derden opgesteld of uitgegeven.

lid 3 Voor zover BTS zelf toerekenbaar te kort schiet en de opdrachtgever daardoor schade lijdt (daaronder begrepen schade wegens gederfd reisgenot), is de aansprakelijkheid van BTS beperkt tot maximaal de door BTS gefactureerde diensten.

lid 4 De aansprakelijkheid voor schade waartegen de opdrachtgever is verzekerd (bijvoorbeeld door middel van het sluiten van een reis- en/of annuleringskostenverzekering dan wel ziektekostenverzekering), alsmede aansprakelijkheid voor schade die de opdrachtgever lijdt in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf (daaronder begrepen schade door het missen van aansluitingen c.q. het niet tijdig op de plaats van bestemming aankomen), worden uitgesloten.

lid 5 BTS is niet verantwoordelijk voor eventuele toezeggingen van haar personeel en/of derden, waarbij op kenbare wijze wordt afgeweken van de in deze voorwaarden of in de voorwaarden van de verantwoordelijke dienstverlener vermelde condities, tenzij zulke toezeggingen nadien schriftelijk worden

bevestigd.

lid 6 De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid gelden mede ten behoeve van het personeel van BTS.

 Artikel 6 Documenten

lid 1 Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door BTS algemene op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie betreffende paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied aan de opdrachtgever worden verstrekt.

lid 2 De opdrachtgever is zélf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.

lid 3 De opdrachtgever  is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en groene kaart.

lid 4 Indien de opdrachtgever de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn rekening, tenzij BTS heeft toegezegd voor dat document te zullen zorgen en het ontbreken daarvan haar kan worden toegerekend, of BTS tekort is geschoten in zijn in lid 1 bedoelde informatieverplichting.

lid 5 Door BTS kan de opdrachtgever informatie worden verstrekt over de mogelijkheid tot het afsluiten van een annuleringskostenverzekering en een reisverzekering.

Artikel 7 Klachten

lid 1 Klachten over een door BTS gemaakte reservering en/of over door BTS verstrekte adviezen en informatie, dienen binnen één maand na kennisname door de opdrachtgever van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij BTS schriftelijk worden ingediend.

lid 2 BTS zal uiterlijk binnen  één maand na ontvangst van de klacht schriftelijk een inhoudelijke reactie geven.

Artikel 8 Geschillen

lid 1 Als de klacht niet tijdig tot tevredenheid wordt opgelost, of als ter zake geen genoegdoening wordt verschaft, kan de opdrachtgever tot uiterlijk drie maanden na de schriftelijke reactie als bedoeld in artikel 7 lid 2 het geschil voorleggen aan de

Geschillencommissie Reizen, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). De Commissie behandelt uitsluitend klachten van natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
lid 2  De Geschillencommissie doet een uitspraak onder de voorwaarden, vastgelegd in het desbetreffende reglement. De beslissing van de Geschillencommissie geschiedt bij wege van een partijen bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

lid 3 Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze boekingsvoorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.

lid 4 De opdrachtgever  die geen gebruik kan maken van de in lid 1 en 2 genoemde bindende adviesprocedure heeft het recht zich tot de bevoegde rechter te wenden. Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen, tenzij op grond van dwingende regels een andere rechter bevoegd is.
lid 5 Alle vorderingsrechten vervallen één jaar na afloop van de gereserveerde dienst(en) (of, indien de reis geen doorgang heeft gevonden, één jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum). Vorderingen ter zake van letselschade verjaren één jaar na afloop van de gereserveerde dienst(en) (of indien de reis geen doorgang heeft gevonden, één jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum). Partijen zijn aan de in dit lid genoemde termijnen gehouden tenzij het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dat BTS op deze termijnen een beroep doet.